Złote rady – jak dbać o odporność

Coraz trudniej przechodzimy infekcje, często wpadamy z jednej w drugą. Nasza odporność niebezpiecznie spada. Jak więc ją podnieść? Poniżej kilka sposobów.

Na początek, trzy podstawowe rady:

  1. Ruszaj się! Jest udowodnione naukowo, że osoby, które systematycznie uprawiają sport (zwłaszcza ten na świeżym powietrzu) rzadziej chorują. Do dzieła!
  2. Pamiętaj o magnezie. Jako że stres osłabia układ odpornościowy należy z nim walczyć, a właśnie magnez łagodzi skutki stresu. Można go suplementować tabletkami, albo dostarczać w pożywieniu (najwięcej jest go w kaszy, brokułach i kakao).
  3. Dbaj o właściwą temperaturę w mieszkaniu – nie przegrzewaj mieszkania i systematycznie je wietrz.

A teraz lista sprzymierzeńców, których warto włączyć do codziennej diety, aby poprawić odporność:

  • Pyłek pszczeli – ma on właściwości antybakteryjne i regenerujące. Jest bogaty w minerały oraz beta-karoten (ciekawostka: ma go 20 razy więcej niż marchew).
  • Nasiona chia – zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które korzystnie działają na nasz układ odpornościowy.
  • Czarny bez – zostało udowodnione naukowo, że stosowanie ekstraktu z czarnego bzu może skrócić czas trwania przeziębienia nawet o 3 dni. Co więcej, substancje aktywne bzu wiążą się z wirusem uniemożliwiając mu przedostanie do komórek organizmu, dzięki czemu następuje zahamowanie infekcji wirusowej.
  • Aronia – jest bogata w witaminę C, a dodatkowo stanowi idealne źródło antocyjanów i polifenoli, które działają antybakteryjnie i przeciwwirusowo. Ponadto, zawarte w aronii substancje uszczelniają naczynia krwionośne, zmniejszając tym samym ryzyko infekcji.

Chcąc zadbać o odporność, należy myśleć globalnie. Dlatego też, oprócz suplementacji tranem, witaminą D czy witaminą C, należy również wprowadzić do swojej diety naturalne „wzmiacniacze” odporności.